افتتاح نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر/ ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴۰۱، جمعه ـ هفتم بهمن ماه ـ با نمایش آثار منتخب هنرمندان به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

افتتاح نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر/ ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی رستوران گروه مانسون، امروز جمعه(هفتم بهمن) ساعت 17 عصر آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر(فجر استان‌ها) این دوره از جشنواره، جمعی از دبیران، داوران، هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان با نمایش آثار منتخب هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

*سالاری: خوشحالم از این همه نبوغ هنری هنرمندان در این افتتاحیه محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: پانزدهمین جشنواره تجسمی با حضور اساتید آغاز شده و من و اساتید اذعان داریم که کارها برای داوری بسیار خوب هستند و آثار به قدری با کیفیت هنری‌اند و خلاقیت قابل اعتنایی دارند که هرکدام انسان را دقایقی میخکوب خود می‌کند.

او در ادامه افزود: آثار مدرن شده از سنت و ترکیب هنرهای اصیل ایرانی و مدرن در این نمایشگاه قابل اعتنا است که من به همه تبریک می‌گویم و خوشحالم از این همه نبوغ هنری هنرمندان. *رشد کیفی آثار در برخی از رشته‌ها  در یک نگاه کلی به نمایشگاه پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به نظر می‌رسد چیدمان آثار به نسبت سال‌های پیش از هماهنگی مناسب‌تری برخوردار است. بررسی کلی آثار حاضر در جشنواره نشان می‌دهد در این دوره در رشته‌های «عکاسی» و «تصویرسازی» شاهد رشد کیفی خوبی بوده‌ایم، از این رو در این دو رشته شاهد حضور آثار با کیفتی هتسیم. البته آثار «نقاشی‌خط» نیز یکی از موضوعات پر تکرار این نمایشگاه است و  مخاطبان بر دیوارهای گالری صبا شاهد آثار به نسبت مطلوبی خواهند بود. 

در بررسی محتوایی آثار به طور کلی رد موضوعات مختلف این یکی دو سال گذشته کشور را می‌توان در برخی از آثار مشاهده کرد، موضوعاتی چون اپیدمی(کرونا)، پیاده روی باشکوه کربلا و پرتره‌هایی از شهید حاج قاسم سلیمانی و… راهشان را به آثار هنری پیدا کرده‌اند. *نکاتی درباره جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی فجر این جشنواره هنری با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ی استان‌ها (غیر رقابتی) برگزار می‌شود. موضوع جشنواره پانزدهم آزاد بوده است و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری آثار ارزیابی شده است. *حضور ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در جشنواره  در دو بخش «طوبای زرین» و «قله‌ها» مجموعا ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در رشته‌های مختلف تصویرسازی، حجم، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی و نگارگری روی دیوار خواهد رفت. آثار ارائه شده به صورت آزاد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در طیف وسیعی از مضامین، تکنیک‌ها و رویکردهای هنری از واقعگرا تا انتزاعی و مفهومی بوده و دورنمایی از گستره خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و تجربه‌های جدید هنرمندان را تجسم می‌بخشد.به تمامی هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد و تمامی هنرمندان راه‌یافته به جشنواره، به عضویت مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر درخواهند آمد.امسال در بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) ۳۲ استان کشور با حضور ۵۵۰ هنرمند مشارکت دارند.

*برگزاری همزمان نمایشگاه در 11 استان لازم به ذکر است ۱۱ استان همزمان با تهران جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برگزار می‌کنند و سایر استان‌ها هم چند روز قبل یا بعد از تهران فعالیتشان را آغاز می‌کنند. در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در هر رشته هنری، یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب و از ۲نفر تقدیر می‌شود و در رشته‌هایی همچون خوشنویسی و حجم از سه اثر تقدیر می‌شود. نفرات برگزیده ۳۰ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.عبدالرضا سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و منیژه آرمین، امیر راد، مرحوم عبدالرحیم سیاهکارزاده، پریسا شادقزوینی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مینا صدری، کاظم طلایی، نادر قشقایی، یدالله کابلی، سیدعباس میرهاشمی، سیدمحمدرضا میری، مسعود نجابتی اعضای این شورا هستند.همچنین کاظم طلایی (تصویرسازی)، علی‌اشرف صندوق‌آبادی (خوشنویسی)، علی وزیریان (طراحی گرافیک)، کمال‌الدین شاهرخ (عکاسی)، بهمن عبدی (کارتون و کاریکاتور)، طاهر شیخ‌الحکمایی (حجم)، پریسا شادقزوینی (نقاشی)، مینا صدری (نگارگری) شورای دبیران و سیدمحمدرضا میری دبیر بخش ویژه(قله‌ها) این جشنواره هستند. علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه‌روزه (به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه) از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند. آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفندامسال برگزار خواهد شد. پایان پیام/

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید