اقبالی: دستیاران قلعه‌نویی در اندازه تیم ملی نیستند/ گواردیولا هم از دستیاران با تجربه استفاده می‌کند

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: دستیارانی که امیر قلعه‌نویی در تیم ملی انتخاب کرده در این حد و اندازه نیستند و نمی‌توانند به او کمکی کنند.

اقبالی: دستیاران قلعه‌نویی در اندازه تیم ملی نیستند/ گواردیولا هم از دستیاران با تجربه استفاده می‌کند

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی رستوران گروه مانسون در مورد هم‌گروهی تیم ملی با فلسطین، امارات و هنک‌کنگ در جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: از نظر رتبه‌بندی و جایگاه این تیم‌ها حرفی برای گفتن مقابل تیم ما ندارند و روی کاغذ به راحتی آنها را شکست می‌دهیم. هنک‌کنگ از تیم‌های درجه یک آسیا نیست و شناخت زیادی هم از این تیم ندارم. فلسطین هم اکثر بازیکنانش در کشورهای عربی بازی می‌کنند و مقابل ایران معمولاً بد بازی نمی‌کند. با این حال برای صعود از این گروه هیچ مشکلی نداریم. مشکل تیم ملی در جاهای دیگری است. وی افزود: مشکلات ما، نداشتن بازی‌های تدارکاتی مناسب و منسجم و کادر فنی تیم ملی است که باید خوب انتخاب شود تا بتوانند در بازی‌های بزرگ جام، سرمربی تیم ملی را کمک کنند. تیم ملی در مراحل بالاتر که با تیم‌هایی مثل ژاپن، استرالیا و عربستان بازی می‌کند با چالش مواجه می‌شود. باید به مراحل حذفی و تقابل با این تیم‌ها فکر کنیم چون با آنها دچار مشکل می شویم. 

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد:‌ اگر تیم‌های درجه اول آسیا با تمام نیرو به جام ملت‌ها بیایند با مشکل مواجه خواهیم شد. این تیم‌ها در جام جهانی بسیار قدرتمند ظاهر شدند و بازی‌های خوبی را مقابل تیم‌های مطرح فوتبال جهان ارائه کردند. اقبالی با انتقاد از امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی گفت: حرکتی که او انجام می‌دهد زیبا نیست، شهرت، محبوبیت و کارنامه بازیگری مقوله مهمی است اما این مسائل با تجربه مربیگری فرق می‌کند.  قداست مربیگری را نباید زیر سؤال برد. خود قلعه‌نویی سال‌ها است که مربیگری می‌کند. من در سال 1384 با او کار کرده‌ام  و قلعه‌نویی از آن زمان همچنان مربیگری می‌کند و تجربیات زیادی به دست آورده است اما در تیم ملی باید دستیاران بهتر و قوی‌تری داشته باشد. 

وی تصریح کرد: بزرگترین مربیان دنیا مثل گواردیولا که خودشان سال‌های تجربه مربیگری دارند در کادر فنی‌شان مربیان بالای 60 سال حضور دارند و از آنها کمک و مشورت فنی می‌گیرند. این نفرات با تجربه در کادر فنی در تصمیم‌گیری‌ها به سرمربی تیم کمک می‌کنند. تصمیم‌گیری در کنار زمین بخش مهمی از مربیگری است. اینکه سرمربی به موقع در مورد  تیمش تصمیم‌گیری کند. مربیان جوانی که در کادر فنی  تیم ملی ما حضور دارند واقعاً نمی‌توانند چنین کمکی را به قلعه‌نویی انجام بدهند. تجربه و  شخصیت و کاریزمای لازم را ندارند. مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: شاید بازیکنی که هم‌سن بازیکنان باشد در کنارشان در تمرینات با آنها بازی کند و این بازیکنان هم خوش‌شان بیاید اما وقتی مربیان تیم ملی دانش، تجربه مربیگری و شخصیت لازم را نداشته با شند بازیکنان تیم ملی پذیرای آنها نخواهند بود و حتی در تیم ملی این اتفاق تنش زا خواهد بود.  اقبالی تأکید کرد: در همین چند وقت پیش مربی  مثل اسکوچیچ از تیم ملی کنار گذاشته شد چون در سطح ملی‌پوشان و تیم ملی ما نبود و بازیکنان خیلی از او حرف‌شنوی نداشتند. در نهایت هم قبل از جام جهانی او رفت و مربی مثل کی‌روش آمد. اسکوچیچ در تیم‌هایی مثل ملوان، نفت آبادان و فولاد مربیگری کرده بود و رزومه کافی و کاریزمای لازم را برای تیم ملی نداشت. 

وی در مورد حضور مربیانی مثل آندو تیموریان و سعید  الهویی در کادر تیم ملی گفت: آندرانیک تیموریان پسر بسیار خوبی است بازیکن بزرگی بوده و او را دوست دارم اما حضور چنین افرادی در کادر تیم ملی یعنی بی‌ارزش کردن پدیده مربیگری، سعید الهویی هم آدم بسیار با شخصیتی است اما آیا کارنامه لازم برای حضور در تیم ملی را دارد و آن روند لازم را طی کرده و به تیم ملی رسیده است؟ قرار نیست چون به یک شخص اعتماد داریم آن را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کنیم مثلا برادرمان را به کادر فنی تیم ملی اضافه کنیم. متأسفانه در باشگاه‌ها هم شاهد چنین پدیده‌ای هستیم. دوست و پسرخاله، پسر عمه و هم‌بازیان را به کادر فنی می‌آ‌وریم. نتیجه‌اش هم این می‌شود که فوتبال باشگاهی‌مان خیلی پیشرفت فنی نمی‌کند.  مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به لزوم تقویت کادر فنی تیم ملی عنوان کرد: قلعه‌نویی باید کادر خود را تقویت کند و باید بداند اگر دو شکست بیاورد سریع او را تغییر می‌دهند. همانطور که در گذشته با او چنین کردند. مگر قلعه‌نویی و علی دایی با دو باخت کنار گذاشته نشدند. اینجا کسی دنبال برنامه استراتژیک نیست، کسی دنبال توسعه و پیشرفت فوتبال نیست، پس او باید کادر فنی قوی داشته باشد. اقبالی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات تیم ملی ما بالا بودن میانگین سنی بازیکنان است و باید به این موضوع توجه کرد. به نظر من باید با قلعه‌نویی قرارداد چهار ساله امضا می‌شد و به او فرصت کافی داده می‌شد تا ما با یک برنامه بلندمدت و استراتژیک به فکر صعود از گروه‌مان در جام جهانی بعدی باشیم و شاید خیلی نباید به جام ملت‌ها فکر می‌کردیم باید به دنبال جوانگرایی می‌بودیم هرچند می‌توانستیم با جوانگرایی می‌توانستیم نتیجه بگیریم اما در این چهار سال قلعه‌نویی فرصت کافی داشت تا تیم خوبی را برای جام جهانی بعدی مهیا کند. باید آینده‌نگر باشیم و سقف آرزوهایمان را در فوتبال بالا ببریم. پایان پیام/

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید