اهمیت بهره‌مندی از ۲ ظرفیت «پزشک خانواده» و «مراقب سلامت»، در تحقق شعار روز جهانی بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی که با هدف گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت برگزار شده بود، تحقق اهداف شعار «سلامت برای همه» برای روز جهانی بهداشت سال ۲۰۲۳ میلادی را نیازمند بهره مندی از دو ظرفیت «پزشک خانواده» و «مراقب سلامت» دانست.

اهمیت بهره‌مندی از ۲ ظرفیت «پزشک خانواده» و «مراقب سلامت»، در تحقق شعار روز جهانی بهداشت

به گزارش رستوران گروه مانسون از شیراز، نشست گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت و روز جهانی بهداشت با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، معاونان بهداشت و مدیران ارشد معاونت بهداشت دانشگاه ها برگزار شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در این نشست ویدئو کنفرانسی ضمن تبریک تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران به ویژه در ایام لیالی قدر، گفت: ایده نامگذاری روز جهانی بهداشت، از سوی «محمد حسین حافظی» نماینده ایران در WHO در سال ۱۳۲۵ ارایه و تصویب شد که هر ساله این روز در سراسر جهان گرامی داشته می شود و روز جهانی بهداشت سال ۲۰۲۳ میلادی نیز با شعار «سلامت برای همه» نامگذاری شده که استفاده از دو ظرفیت پزشکی خانواده و مراقب سلامت در تحقق این مهم، بسیار تاثیرگذار است.

«حسین فرشیدی» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «باید شبکه بهداشت، بازسازی و تقویت شود تا با هزینه کمتر، سلامت مردم بیشتر تامین شود»، افزود: در این زمینه رییس جمهور نیز تاکید دارد که «وزارت بهداشت، طرح پزشکی خانواده را با سرعت بیشتری عملیاتی کند.»

او بهره مندی از ظرفیت پزشکی خانواده را برای اجرای شعار امسال بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: چشم انداز این برنامه، تحقق پوشش همگانی سلامت از طریق توسعه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت بوده است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، ارتقای سطح سلامت جامعه، افزایش دسترسی عادلانه مردم، بهره مندی از خدمات سلامت فعال و با کیفیت، افزایش مسوولیت پذیری و پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه را از اهداف کلان این برنامه خواند.

او برنامه سال جاری وزارت بهداشت را در این راستا، ارتقای خدمات پایه سلامت در مناطق شهری، ارتقای سواد سلامت، تقویت شبکه های بهداشتی درمانی کشور، افزایش تاب آوری نظام سلامت و خودمراقبتی با بهره مندی از ظرفیت داوطلبان و سفیران سلامت معرفی کرد.

فرشیدی، ارتقای وضعیت نیروی انسانی، توانمندسازی نیروی انسانی، بهبود استاندارد فضای فیزیکی، تجهیزات و خودرو، بازنگری بسته های خدمتی، ساماندهی پرونده الکترونیک و نظام پایش و ارزشیابی را از محورهای تقویت، بازسازی و توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی کشور برشمرد.

هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد

معاون بهداشت وزارت بهداشت یکی از اولویت های مهم برنامه سال ۱۴۰۲ در حوزه بهداشت را استفاده از توانمندی «سفیران سلامت» در تقویت سلامت خانواده ها دانست و تاکید کرد: همچنین «مراقبان سلامت»، دیگر ظرفیت موجود در حوزه بهداشت کشور است که می تواند در ارتقای سواد سلامت به ویژه افزایش خودمراقبتی موثر باشد و باید به نحوی برنامه ریزی شود که هر ایرانی، مراقب سلامت خود را بشناسد.

او با تاکید بر اهمیت تلاش برای تحقق پوشش همگانی سلامت افزود: تقویت این مهم با مشارکت مردمی میسر می شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، وظیفه مهم تیم های آموزشی در حوزه بهداشت را «افزایش سواد سلامت» و «مشارکت مردمی» عنوان کرد و گفت: مشارکت مردمی نقش مهمی در اجرا و موفقیت برنامه های سلامت دارد.

  فرشیدی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع مسوولان ارشد حوزه سلامت کشور، انتخاب شعار «سلامت برای همه» در روز جهانی بهداشت را پیامدی از تجربه همه گیری کووید۱۹ و بحران ها دانست که نگاهی نو به مفهوم «سلامت» و تحقق آن برای «همه» اعضای جامعه است.

او با اشاره به سیر تکاملی آموزش و ارتقای سلامت از سال ۱۹۵۴ میلادی با تشکیل نخستین کمیته آموزش سلامت جهان، ادامه داد: در دهه ۷۰ میلادی مفاهیم اجتماعی به بخش سلامت وارد شد و ضمن معرفی اصطلاح «ارتقای سلامت»؛ به رویکرد اجتماعی و نقش سواد سلامت، قوانین و دیگر سازمان ها و اهمیت توجه به زیر ساخت های اجتماعی پرداخته شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال ۱۹۸۲ میلادی نیز کمیته تخصصی سازمان جهانی بهداشت به نقش جدید آموزش سلامت و مشارکت مردم در راستای ماموریت «سلامت برای همه تا سال ۲۰۰۰ میلادی» پرداخت.

بررسی ابعاد مختلف سلامت نظیر اهمیت توجه به سلامت روانی و معنوی و دسترسی آسان و عادلانه مردم به خدمات سلامت محور، همچنین اقدامات بهداشتی مرتبط با سلامت، دیگر محورهای این نشست بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون بهداشت دانشگاه و مدیران ستادی معاونت بهداشت دانشگاه نیز صبح امروز، نوزدهم فروردین ۱۴۰۲ با حضور در دفتر ریاست دانشگاه، به صورت مجازی در این نشست، شرکت داشتند.

پایان خبر/خ

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید