بهشت سرمایه‌گذاری در قلب زُمرد فارس/ وقتی عمل گرایی دولت سیزدهم در کوار تجلی می یابد

دولت سیزدهم با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در شهرستان کوار توانسته است با اقدامات اثرگذار، تحول را در زمینه توسعه این شهرستان موسوم به زُمرد فارس رقم بزند، بطوریکه قطار توسعه در این منطقه از استان فارس شتاب خوبی گرفته و زمینه حضور فعالین اقتصادی در بهشت سرمایه گذاری فارس به خوبی فراهم شده است.

بهشت سرمایه‌گذاری در قلب زُمرد فارس/ وقتی عمل گرایی دولت سیزدهم در کوار تجلی می یابد

به گزارش رستوران گروه مانسون از شیراز، دولت سیزدهم در حالی فعالیت خود را با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» آغاز کرد، که کشور دچار التهابات شدید ارزی و با رشد منفی اقتصادی روبرو بود، این دولت همه تلاشش را به کار بسته است تا زخم های کهنه اقتصاد را با رفع موانع پیش روی این شاهرگ حیاتی کشورداری، التیام ببخشد. 

اگرچه چالش های ریز و درشت حوزه اقتصادی بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست، اما عملکرد دولت سیزدهم زمینه رفع این چالش را با تکیه بر ریل گذاری های جدید اقتصادی فراهم آورده و نمود عینی این ادعا را میتوان در عملکرد این دولت در بخش های مختلف دید.   

در همین رهگذر و در یکسال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف شهرستان کوار رخ داده است، این شهرستان با جمعیت یکصد هزار نفر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار گرفته است.

وجود کارخانجات قند، فولاد، سه واحد کارخانه لبنی و ۹۶ واحد کوره آجر پزی با تولید هفت هزار ۶۸۰ تن آجر در روز از این شهر سرسبز فارس شهرستانی با ظرفیتهای مختلف اقتصادی به نمایش گذاشته است. 

این شهرستان که به زُمرّد فارس مشهور است، در بستری از خرده‌های زُمرد قرار گرفته است،تا آنجا که کارشناسان زمین شناسی اعلام کرده اند که هیچ دشتی در فارس به پای دشت کوار نمیرسد.

دشت‌های کوار نمایشگاه بین المللی گیاه شناسی جهان

 این شهرستان به دلیل ظرفیت های بی نظیر خود تبدیل به نمایشگاه دائمی و بین‌المللی و همچنین باغ گیاه‌شناسی فارس، ایران و جهان شده است. 

در واقع میتوان گفت که این شهرستان، قلب زمرد فارس و بهشت سرمایه گذاری در حوزه سنگهای زمرد و بخش زراعی، باغی و همچنین محصولات لبنی استان فارس است.

بدون شک؛ رفع غبار محرومیت در سایه سرمایه گذاری بخش خصوصی و به فعالیت در آوردن ظرفیت‌های طبیعی و بالقوه این منطقه محقق می‌شود.

پتانسیل های موجود این شهرستان نیازمند سرمایه گذاری است تا با اشتغال آفرینی، اقتصاد این منطقه متحول شود.

با همه این تفاسیر، اقدامات بسیاری دریکسال اخیر دولت سیزدهم در برخی از حوزه ها مانند آب، گاز، مسکن، اشتغال، و راه های مواصلاتی شهرستان کوار صورت گرفته که نشانگر اهتمام و ریل گذاری مناسب مدیریت این شهرستان برای توسعه و رونق هم جانبه است.

در این گزارش کارنامه و برخی از مهمترین دستاوردهای یکسال گذشته دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف شهرستان کوار از دریچه آمار مورد بررسی قرار گرفته است.

آغاز فاز نخست طرح اقدام ملی مسکن کوار با ۴۰۰ واحد

در همین راستا فرماندار کوار در گفتگو با خبرنگار فارس با تشریح آخرین جزئیات نهضت ملی مسکن در این شهرستان، گفت: عملیات ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی در کوار آغاز شده است. 

سعید خانی مظفری؛ با اعلام اینکه قانون نهضت مسکن ملی به همه دستگاه‌های ذیربط شهرستان کوار ابلاغ و به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار این شهرستان قرار دارد،خاطرنشان ساخت: طرح‌های مسکن می‌تواند راهکاری موثر برای حل مشکل خانوارهای فاقد مسکن باشد.

رئیس شورای مسکن شهرستان کوار بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی جهت تسریع در اجرای طرح‌های مسکن این شهرستان تاکید کرد و گفت: کم کاری نهادهای متولی در روند اجرای این طرح پذیرفته نیست.

فرماندار کوار با ذکر این نکته که وظایف دستگاههای این شهرستان برای تولید مسکن تعریف و مشخص شده ، تصریح کرد: همه مدیران مکلّف به همکاری در جهت تسریع در اجرای پروژه‌های احداث مسکن هستند.

خانی مظفری؛ سهم شهرستان کوار از طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال در این شهرستان را ۲ هزار و ۵۴۶ واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: از تعداد ۵ هزار و ۲۴۶ متقاضی ثبت نام شده در طرح اقدام ملی مسکن در کوار تنها ۲ هزار ۵۴۶ نفر واجدالشرایط بودند که از این تعداد هزار و ۳۰۶ نفر آورده اولیه خود را واریز کرده کرده اند.

نماینده عالی دولت در شهرستان کوار عنوان کرد: برای اجرای طرح اقدام‌ملی مسکن در کوار یک قطعه زمین ۱۸.۴ هکتاری متعلق به آقای دشتی پور برای احداث ۴۰۰ واحد مسکونی که عملیات اجرایی آن آغاز شده، در میدان معلم شهر کوار واگذار و در مرحله اجرا می باشد. 

او همچنین از واگذاری زمین ۶۴ هکتاری واقع در پشت بیمارستان فاطمه الزهرا(س) شهر کوار نیز سخن به میان آورد و افزود: تاکنون برای احداث واحدهای مسکونی در این قطعه یاد شده نیز ایده های مورد نظر برای اجرای طراحی و نقشه کشی به طراح این پروژه واگذار و در حال پیگیری است.

نماینده عالی دولت در شهرستان کوار از اجرای پروژه زمین چمن مصنوعی روستای ارباب سفلی این شهرستان نیز سخن به میان آورد و بیان کرد: برای این پروژه ورزشی نیز ۷میلیارد ریال هزینه در نظر و در حال حاضر دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

زمینهای چمن مصنوعی روستاهای ولیعصر،هورباف، کدو،مظفری نیز از جمله پروژه هایی بود که فرماندار کوار به آن اشاره داشت و گفت: برای هر سه زمین چمن یاد شده نیز به تفکیک هر کدام ۷ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. 

خانی اضافه کرد: این سه پروژه نیز دارای پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی است.

این مقام مسئول، از ادامه رایزنی ها برای تعیین زمین برای احداث زمین چمن مصنوعی در روستاهای دشتک ، دولت آباد، شاه شهیدان و ارباب علیا نیز سخن گفت و یادآور شد: طرح تامین زمین چمن مصنوعی روستاهای ذکر شده نیز در مرحله تعیین زمین و در حال طی مراحل اداری است. 

خانی همچنین به زمین چمن مصنوعی شهر طسوج نیز اشاره کرد و گفت: برای به سرانجام رسیدن این مهم نیز ۱۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و بحمدلله این پروژه نیز هم اکنون با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است. 

او به وضعیت سالن های ورزشی مظفری، آباده آبگرم ، فتح آباد و نوروزان این شهرستان نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: پروژه زمین های چمن مصنوعی چهار روستای ذکر شده نیز در مرحله اداری است. 

تحقق اهداف دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی کوار

فرماندار کوار در ادامه به اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در اجرای گازرسانی به مناطق مختلف شهرستان کوار در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: پروژه ساخت و نصب ۳۰۰ فقره انشعاب گاز (علمک) با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال که در مرحله تهیه پکیج میباشد، در دستور کار قرار گرفته است.

خانی به طرح توسعه ۱۲ کیلومتر شبکه گاز این شهرستان با اعتبار بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال که در مرحله تهیه پکیج است، نیز اشاره کرد و گفت: در ادامه این اقدامات توسعه ای ،احداث ساختمان اداری اداره گاز این شهرستان با اعتباری افزون‌بر ۷۰۰ میلیارد ریال در دستور کار و در مرحله جذب اعتبار قرار گرفته است.‌

به گفته وی، پروژه تقویت سامانه های حفاظت کاتدی شبکه های گازرسانی شهرستان کوار نیز با اعتبار بالغ ۲۵ میلیارد ریال در مرحله تجهیز کارگاه پیمانکار است.

فرماندار کوار همچنین به پروژه مقاوم سازی شبکه گاز این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه هم با اعتبار ۳۰میلیارد ریال در مرحله تجهیز کارگاه است. 

خانی، به در دست اقدام بودن پروژه تعمیرات ،بهسازی و نوسازی شیرهای شبکه ،رفع نشت و عیوب شبکه و انشعابات گاز شهرستان کوار با اعتباری بالغ بر ۱۰میلیارد ریال نیز اشاره کرد و گفت: پروژه بهسازی ساختمان امداد و حراست اداره گاز این شهرستان نیز با اعتبار ۱۰میلیارد ریال در مرحله جذب اعتبار است. 

او به بهسازی معابر روستاهای این شهرستان نیز گریزی زد و بیان داشت: در یکسال گذشته و در راستای اجرای پروژه آسفالت و بهسازی معابر روستاهای شهرستان کوار، توسط بسیج سازندگی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیاری ها ۶ هزار ۷۷۵ متر از معابر روستایی این شهرستان کانیو و لبه گذاری شده است.  

فرماندار کوار ، همچنین از اجرای زیر سازی معابر روستایی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع نیز سخن گفت و ابراز کرد: در همین راستا و پس از انجام زیر سازی ، یکصد هزار متر مربع نیز آسفالت شده است. 

اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در حوزه آبخیزداری کوار

خانی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آبخیزداری کوار نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: در یکسال گذشته طرح های آبخیزداری روستاهای فتح آباد با حجم مخزن ۱۷۵۰۰ مترمکعب ارتفاع ۵،۶ متر، فرمشکان با حجم مخزن ۱۰ هزار مترمکعب ارتفاع ۳ متر، موردراز ۱ با حجم مخزن ۵۰ هزار متر مکعب ارتفاع ۷ متر، موردراز ۲ با حجم مخزن ۶۰ هزار مترمکعب ارتفاع ۷ متر ،بند آبچنار 1با حجم مخزن ۱۵۰ هزار مترمکعب ارتفاع ۵ متر، بند آبچنار ۲ با حجم مخزن ۲۵ هزار مترمکعب ارتفاع ۶ متر،گوراب موردراز با حجم مخزن ۷۰ هزار مترمکعب ارتفاع ۴ متر و گوراب علی آباد با حجم مخزن ۶۰ هزار مترمکعب ارتفاع ۴ متر انجام شده است. 

اقدام جهادی دولت سیزدهم برای عبور از تنش آبی کوار

 نماینده عالی دولت سیزدهم در شهرستان کوار در ادامه از اقدامات انجام شده در حوزه آبفای این شهرستان در بازه زمانی یکسال گذشته را حفر و تجهیز چاه شماره ۳ روستای فتح آباد به اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: عملیات حفر و تجهیز چاه آب شماره ۳ مجموعه اربابی نیز با تزریق اعتبار ۴ میلیارد تومانی به سرانجام رسیده است.

او به حفر و تجهیز چاه شماره ۵ آباده آبگرم با ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار و حفر و تجهیز چاه شماره ۱۴ شهر کوار با مبلغ اعتباری ۲ میلیارد تومان نیز اشاره کرد و گفت: تعویض و اصلاح و توسعه شبکه داخلی آب شهرستان کوار به طول ۴۳ کیلومتر با هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان در یکسال گذشته انجام شده است. 

خانی در ادامه از اجرای عملیات حفر چاه جدید آب طسوج به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان نیز سخن گفت و یادآور شد: کف شکنی چاه شماره ۹ شهر کوار با ۱ میلیارد تومان و حفر و تجهیز چاه دولت آباد بهمراه خط انتقال این پروژه با اعتباری افزون بر ۵ میلیارد تومان در یکسال گذشته انجام شده است. 

گفتنی است عملیات احداث مخزن روستای موردراز نیز ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است. 

اشتغال نزدیک به ۲ هزار نفری کواری ها در یکسال گذشته

فرماندار کوار در رابطه با ایجاد اشتغال در این شهرستان نیز اضافه کرد: در یکسال گذشته تعداد اشتغال ایجاد و ثبت شده شهرستان کوار در سامانه رصد یکهزار و ۲۷۴ نفر و تعداد اشتغال ایجاد شده توسط مراکز کاریابی ۵۲۰ نفر بوده است. 

خانی اضافه کرد: ۸ شرکت تعاونی در این شهرستان کار ثبت و ایجاد اشتغال یاد شده در کوار را به عهده داشته اند. 

بهسازی مسکن تا بازنگری و اجرای طرح هادی در روستاهای کوار

رئیس شورای مسکن شهرستان کوار در ادامه به اقدامات انجام شده یکسال اخیر درحوزه بنیاد مسکن نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش های مجموعه بنیاد مسکن کوار ۲۶۰ فقره تسهیلات ویژه بهسازی مسکن روستایی به ارزش ۵۲ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است. 

خانی افزود: در همین راستا، ۶۰ فقره تسهیلات به ارزش ۶ میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات حوادث مسکن روستایی شهرستان کوار پرداخت شده است. 

فرماندار کوار با تاکید بر اینکه بازنگری طرح هادی روستایی ۱۹ روستای این شهرستان در یکسال گذشته انجام شده است، یادآور شد: اجرای طرح هادی در ۲۸ روستای این شهرستان نیز با ۱۲ میلیارد تومان انجام شده است. 

مساعدت ۲۴۰ میلیاردی قرارگاه ریحانه النبی برای احداث بیمارستان جدید کوار

وی به دیگر اقدامات یکساله دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان کوار اشاره و بیان داشت: از یکسال گذشته تاکنون عملیات احداث بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی کوار توسط قرارگاه ریحانه النبی(س)با تزریق اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی آغاز شده است. 

فرماندار کوار از اجرای عملیات احداث مرکز خدمات جامع سلامت شهدای مظفری با اعتبار۱.۹ میلیارد تومان از سال گذشته خبر داد و افزود: مرکز خدمات جامع سلامت نوروزان، مظفری و پایگاه سلامت شهری اکبرآباد ۱.۵ میلیارد تومان در دست احداث است. 

خانی گفت: خانه بهداشت طسوج نیز با ۷۰۰ میلیون تومان و مرکز گذری کاهش آسیب شهرستان کوار نیز با ۶۰۰میلیون تومان به بهره برداری رسیده است. 

شهرستان کوار به مرکزیت شهر کوار با جمعیت نزدیک به یکصد هزار نفر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کلانشهر شیراز قرار دارد.

خانی، در ادامه از رایزنی های اداره راه و شهرسازی این شهرستان با مالکین ۹۰ هکتار از زمین های منطقه شاه شهیدان واقع در روبروی شرکت اکتشاف شهرستان کوار نیز صحبت کرد و گفت: اداره راه و شهرسازی کوار در حال توافق با مالکین زمین ذکر شده است تا هر‌چه سریعتر فاز دوم طرح اقدام‌ملی مسکن در شهرستان کوار آغاز شود. 

رئیس شورای اداری شهرستان کوار، همچنین از انتقال زمین ۱۰۰ هکتاری خشکنا واقع در پشت مجتمع اداری این شهرستان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: با پیگیریهای مستمر، زمین های یاد شده در حال انتقال سند از منابع طبیعی به راه و شهرسازی است. 

فرماندار کوار، همچنین بر ضرورت نظارت دقیق فنی و اجرایی احداث پروژه‌های طرح جهش تولید مسکن از نظر طراحی و کیفیت ساخت و استفاده از تکنولوژی روز صنعت مسکن توسط دستگاه‌های متولی، تاکید کرد.

بن‌بستی برای رسیدن به توسعه وجود ندارد

تلاش های نماینده عالی دولت سیزدهم در کوار در شرایطی که این شهرستان همچون سایر نقاط استان فارس از بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی بی‌بهره نبوده است، نشان می دهد که بن بستی برای رسیدن این شهرستان زرخیز به توسعه وجود ندارد.

راه‌های مواصلاتی کوار دستخوش تغییرات

در این میان اقدامات دولت سیزدهم در حوزه راهداری کوار، گواه تلاشهای شبانه روزی مسئولان این شهرستان برای رسیدن‌ به جامعه ای توسعه یافته است، در همین راستا در یکسال گذشته محورهای مواصلاتی این شهرستان دستخوش تغییرات توسعه ای بوده، بطوریکه برای ایمنی هر چه بیشتر رانندگان و مسافران عبوری محور “کوار – هورباف” از بلوار اکتشاف شهر کوار تا روستای هورباف به مسافت ۱۵ کیلومتر و با اعتباری افزون‌بر ۶ میلیارد ریال تامین روشنایی شده است.

گفته میشود که عملیات تامین روشنایی محور یاد شده در فاز اول از بلوار اکتشاف تا روستای فتح آباد اجرایی شده و مابقی دیگر در مرحله مناقصه است. 

فرماندار کوار در همین زمینه اظهار کرد که عملیات رفوژ وسط محور “کوار- هورباف” نیز با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در حال اجراست. 

خانی، همچنین از انجام روکش آسفالت همین محور (هورباف – کوار ) به طول ۱۰ کیلومتر خبر داد و افزود: برای به سرانجام رسیدن این پروژه، اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیاردتومان اختصاص یافته است. 

رئیس شورای ترافیک شهرستان کوار در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه آسفالت جاده قنات -دهداری و روکش آسفالت محمودآباد این شهرستان به طول ۶ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال نیز اشاره کرد و گفت: روشنایی معابر روستای آباده آبگرم ، روشنایی خروجی کوار به سمت فیروزآباد ،خروجی شهر اکبرآباد ، دره عسلویه و شهرک سرود نیز در حال اجرا و در همین راستا ۷ دستگاه برج نوری در محل تقاطع ها با تزریق اعتبار ۳ میلیارد ریالی نصب شده است. 

گام بلند دولت سیزدهم در عدالت آموزشی کوار

فرماندار کوار، در ادامه به وضعیت نوسازی واحدهای آموزشی این شهرستان نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: در راستای بهبود روند تعلیم و تربیت دانش آموزان، از سوی شورای آموزش و پرورش این شهرستان ۱۲ واحد آموزشی در اولویت نوسازی قرار گرفته بود که از یکسال گذشته اقدامات ارزشمندی در این حوزه صورت گرفته است. 

خانی افزود: عملیات اجرایی ۱۲ مدرسه با همکاری سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش، بنیاد برکت و خیرین مدرسه ساز از سال گذشته با هدف بهبود کیفیت فضاهای آموزشی مدارس شهرستان کوار آغاز شده است.

وی افزود: در حوزه نوسازی مدارس، در یکسال گذشته ۱۲ مدرسه دو تا دوازده کلاسه با پیشرفت فیزیکی میانگین ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی در کوار نوسازی شده است که برای انجام این امور اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مشارکت خیرین و اداره کل نوسازی مدارس فارس هزینه شده است.

جان دوباره به ورزش کوار 

فرماندار کوار در حوزه ورزش و‌جوانان نیز کارنامه درخشانی داشت و به همین منظور گریزی نیز به وضعیت زمین های چمن مصنوعی این شهرستان که در دست اقدام است زد و خواستار نگاه ویژه به حوزه جوانان شد.

خانی بیان کرد: با نگاه سازنده و در اولویت قرار دادن پروژه‌های نیمه‌تمام و مولد سازی، میتوان داشته‌های اداره ورزش و جوانان را تقویت و حفظ کرد.

رئیس شورای ورزش شهرستان کوار بر لزوم‌نگاه توسعه ای به ورزش تاکید کرد و گفت: لازم است تا با مشارکت سرمایه گذاران شهرستان، برای تحول ورزش گام های اساسی برداشته شود.  

خانی اقدامات صورت گرفته درحوزه ورزش و جوانان این شهرستان را شامل زمین چمن مصنوعی روستای قنات عنوان کرد و گفت: برای اجرای این پروژه ۷ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: این پروژه هم اکنون دارای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

پایان پیام/خ

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید