
سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسانجنوبی گفت: اولین گامی که حوزه پژوهشی این دانشگاه برداشته تیم سازی پژوهشی بوده که به دنبال آن یک سری کارگاههایی را برگزار کردیم و اکنون در سطح دانشگاه حدود ۱۰۰ تیم پژوهشی فعالیت میکند.
به گزارش رستوران گروه مانسون از بیرجند، دکتر جواد اکبری مطلق، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسانجنوبی امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با فعالیتهای حوزه پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اظهارداشت: اولین گامی که حوزه پژوهشی این دانشگاه برداشته تیم سازی پژوهشی بوده که به دنبال آن یک سری کارگاههایی را برگزار کردیم و اکنون در سطح دانشگاه حدود ۱۰۰ تیم پژوهشی فعالیت میکند. وی ادامه داد: با هدف گذاری یک سری کارگاههای هدفمند که میتوان خروجی آن را با ارائه مقالات در همایشها، کنفرانسها و یا در مجلات علمی و پژوهشی دید تاکنون ۴۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی و مجلات علمی و تخصصی و پژوهشی چاپ شده است. بیشترین مقالات در زمینه تعلیم و تربیت به گفته سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسانجنوبی بیشتر این مقالات در حوزه مسائل تعلیم و تربیت و ماموریتهای دانشگاه فرهنگیان بوده است. اکبری مطلق ادامه داد: این برنامه با هدف این که پژوهشها به اهداف مد نظر نزدیک باشد و برخی نیازهای دانشگاه را برطرف کند همچنین با توجه به نیازسنجیکه در از قسمتهای مختلف دانشگاه اعم از فرهنگی، آموزشی و خود حوزه پژوهش اتفاق افتاد و مسائل آنها بررسی شد و بعد از طرف واحد پژوهش ماموریتهایی برای تیمهای پژوهشی مشخص شد. وی اضافه کرد:به دنبال این ماموریتها مسائل موجود را برطرف و یک سری گامهایی را برداشتیم این مسائل هم برمبنای مسائل بومی دانشگاه است به این معنا که سه بعدی کار شده مسائل مربوط به تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش و ماموریتهای دانشگاه فرهنگیان است. سرپرست دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تصریح کرد: یک سری مسائل بومی محل زندگی دانشجویان است به عنوان مثال منطقه سیستان و بلوچستان پدیدههای زیادی وجود دارد و دانشجویانی داریم که اهل این استان هستند محور کار خودمان را مسائلی که آنها با آن درگیر هستند قرار دادیم. وی ادامه داد: شاکله پژوهش باید علاقهمندی دانشجویان باشد با توجه به این که علاقه آنها باشد و خودشان هم انتخاب کنند گامهای بعدی برداشته خواهد شد. کارگاههای هدفمند رئیس پردیس شهید باهنر خراسان جنوبی به این نکته هم اشاره کرد که به طور کلی یک سری کارگاههای هدفمند را برگزار میکنیم که ذاتا با کارگاههای پژوهشی دیگر متفاوت است یعنی بعد از ۱۰ جلسه که کار میکنیم خروجیاش با توجه به کیفیت مقالات علمی و پژوهشی یا همایشی خواهد شد که در همایشهای ملی مطرح و یا در مجلات به چاپ میرسد. اکبری مطلق هدف از این اقدام را برگزاری کارگاههای پژوهشی به صورت کلی و با جمعیت بالا که خروجی نهایی ندارد به این معنا که دانشجو احساس نمیکند که کارگاه برایش، مفید واقع شده به همین دلیل کارگاهها را بالاتر از ۳۰ نفر در نظر میگیریم به این معنا که وقتی ۳۰ نفر هستند ۱۵ گروه دو نفره میشوند که مقالات خودشان را کم کم برمی دارند و تکمیل میکنند. وی به طرحهای پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه هم اشاره کرد و افزود: در این بخش ۶ طرح پژوهشی داریم که سه طرح دانشگاه فرهنگیان هستند که اعضای هیئت علمی به صورت استانی انجام میدهند و سه طرح هم جنبه کارفرمایی دارد که باز هم با همت اعضای هیئت علمی در حال اتمام است. بررسی خلاهای آموزشی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان در پاسخ به این سئوال که باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مدارس دولتی آیا پژوهشی درباره راهکارهای ارتقای سطح کیفی مدارس دولتی در دستور کار دارید گفت: با توجه به این که یک سری ظرفیتها را در مدارس خودمان داریم و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان باید کسوت معلمی را داشته باشند و با توجه فرمایش مقام معظم رهبری، به حوزه پژوهش یک سری ماموریتهایی داده شده که خلأهای سیستم آموزشی را بررسی کنند. اکبری مطلق تصریح کرد: با توجه به افزایش کلاسهای چند پایه در مناطق روستایی و حتی کلاس چند پایه از مقطع ابتدایی به سمت متوسطه میرود برخی از دانشجویان به این سمت رفتند که خلأهای آموزش و پرورش را بررسی کنند یکی از گروها روی جهش تحصیلی بررسی میکند که آیا این جهش تحصیلی برای سیستم آموزشی مناسب است یا گروهی مدارس سمپاد را بررسی میکند که چرا والدین به سمت و سویی میروند که با هزینههای هنگفت فرزندانشان وارد این مدارس شوند. وی تاکید کرد: به احتمال زیاد نتایج این پژوهشها کاربردی خواهد بود برای این که چشم انداز را فراهم کند شاید به این ظرفیت برسیم که عدالت آموزشی چه در مناطق شهری و چه روستایی فراهم شود و دانش آموزان از همه ظرفیتها استفاده کنند. پویایی دانشجو به گفته وی حوزه پژوهش دانشجویان را درگیر یک سری پویایی می کند و هماکنون همان طور که اشاره شده بیش از ۱۰۰ تیم پژوهشی داریم که شاید مقالات اولیه را انجام دادند و به دنبال انجام مقالات بعدی هستند و به دنبال این هستند که از طریق پژوهش مسائل کلاس درس و مسائل آموزشی را برطرف کنند. اکبری مطلق ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که پیگیری میکنیم چاپ کتب کمک آموزشی است کتب درسی یا کتب تخصصی که چه دانشجویان و چه استادان به دنبال این موضوع هم هستندکه اقداماتی هم در حوزه چاپ کتاب انجام شده است. وی به برنامه های اجرایی این حوزه هم اشاره کرد و افزود: قرار است همایش مشترکی را با آموزش و پرورش با عنوان اولین همایش ملی خودتوانمندسازی معلمان ابتدایی داشته باشیم که نقش دانشگاه فرهنگیان کمیته های علمی و دبیر علمی این همایش خواهد بود و اعضای هیئت علمی به آنها کمک کنند. وی با اشاره به این که برگزاری سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا (pck) در آموزش الهیات را هم در برنامه داریم افزود: بخش دیگری از کار که امسال در مدیریت جدید رونق گرفته و از ظرفیتهای همه سازمانها استفاده شده ایجاد تفاهم نامه با همه دستگاهها است که هم ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی است. به گفته وی چند تفاهم نامه جدید داشتیم یکی با ستاد مبارزه با مواد مخدر برقرار شده و یکی هم حفط ارزشهای دفاع مقدس بوده که قرار است جلسه ای داشته باشیم برای تبیین برنامهها و از این ظرفیت اساسی در حوزه پژوهشی استفاده کنیم. پایان پیام/۶۹۰۷۵
دیدگاهها