فارس‌من| ماجرای اعتراض به هزینه ثبت‌نام آزمون دکتری؛ از صدای گلایه داوطلبان تا پاسخ مسؤولان

افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون دکتری با گلایه داوطلبان این آزمون همراه بود به طوریکه نماینده مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی مسؤولان شد، قائم مقام سازمان سنجش نیز درباره شاخص‌های تعیین هزینه‌ها توضیح داد.

فارس‌من| ماجرای اعتراض به هزینه ثبت‌نام آزمون دکتری؛ از صدای گلایه داوطلبان تا پاسخ مسؤولان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه رستوران گروه مانسون، برخی کاربران سامانه فارس با ثبت پویشی در این سامانه من نسبت به افزایش هزینه ثبت نام آزمون دکتری اعتراض کردند و این موضوع آغازی شد بر گلایه داوطلبان این آزمون تا جایی که نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. البته پس از انتشار خبر گلایه داوطلبان آزمون دکتری، داوطلبان آزمون‌های دیگر نیز از بابت افزایش هزینه ثبت نام ابراز گلایه مندی کردند. می‌خواهید درباره هزینه ثبت نام آزمون‌ها بیشتر بدانید؟ تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص تعیین هزینه خدمات ثبت‌نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۳ به شرح تصویر زیر در آبان ماه امسال ابلاغ شد.

پس از اعلام هزینه ثبت نام، سردبیر پویش سامانه فارس من اعلام کرد:  ۶۰۰ هزار تومان بابت ثبت نام! آیا قرار است سازمان سنجش با ابتکار جدید داوطلبین را به صرف ناهار سوپرایز کند؟ مگر سازمان سنجش در طول ثبت‌نام نهایتا چند پیامک به مخاطبین ارسال می‌کند؟  بتول غفاری‌خواه گفت: افزایش قیمت‌ها به صورت نجومی بالا می‌رود و برای بسته پیامکی هم مبلغ ۱۰ هزار تومان را قرار داده‌اند. در این بین این مبلغ برای آزمون دکتری غیرمنطقی است. مگر چه خدماتی را به دانشجو ارائه می‌دهند که این مبلغ را از دانشجو کسب می‌کنند؟ مرجان زینعلی دیگر داوطلب آزمون دکتری نیز گفت: من به عنوان یک فردی که خانه‌دار هستم و همسرم فرهنگی است و طبق وزارت کار حقوق می‌گیرد، برای هر آزمونی که بخواهیم ثبت‌نام کنیم باید  ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال پرداخت کنیم. داوطلب دیگر آزمون دکتری نیز با گلایه از افزایش هزینه ثبت نام آزمون دکتری، گفت: هزینه ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ را چند برابر افزایش داده‌اند و تأمین این هزینه برای دانشجویان مشکل است. * واکنش نماینده مجلس نسبت به اعتراض داوطلبان دکتری درباره هزینه ثبت نام اعتراض داوطلبان آزمون دکتری به هزینه ثبت نام با واکنش نماینده مجلس نیز رو به رو شد؛ زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز هزینه ثبت نام آزمون دکتری را غیرقابل قبول دانست و گفت: باید مشخص شود این شیوۀ نرخ‌گذاری بر چه پایه و اساسی بوده، مگر قرار است چه خدماتی به متقاضیان آزمون دکتری ارائه شود؟ این مسأله باعث شده تا برخی از حضور در آزمون دکتری منصرف شوند بنابراین حتما باید سازمان سنجش به ابهامات و ایرادات مطرح‌شده پاسخ دهد. به گفته وی، این پذیرفتنی نیست که در شرایط تورمی موجود، هزینه‌های علم‌اندوزی دانشجویان را افزایش دهیم. * پاسخ سازمان سنجش درباره هزینه ثبت نام آزمون دکتری موضوع را از محمدحسین حاجیلو قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور نیز پیگیری کردیم، حاجیلو گفت: برای برگزاری این آزمون‌ها، فعالیت‌های بسیاری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و بر همین اساس هزینه‌های ثابت و متغیر این آزمون با توجه به حجم فعالیت‌ها و خدمات بهتر افزایش یافته است، این سازمان هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود که برای داوطلبان مشهود نیست و محاسبه این هزینه‌ها با توجه به تعداد کد رشته‌های امتحانی و هزینه‌های عمومی و اداری برگزاری آزمون‌ها شامل تهیه کاغذ، سلفون و…، چاپ سؤالات و پاسخنامه‌ها، حق‌الزحمه طراحان سؤال و عوامل اجرایی و هزینه‌های مراکز مجری برگزاری آزمون‌ها در تهران و شهرستان‌ها انجام می‌شود. حاجیلو با اشاره به استفاده سازمان سنجش آموزش کشور از سرویس‌های حمل و نقل برای ارسال و بازگشت محموله سؤالات شامل دفترچه و پاسخنامه، گفت: افزایش هزینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل با توجه به ضرورت رعایت الزامات حفاظتی در افزایش تعرفه‌ها مؤثر است. حاجیلو: میانگین هزینه هر داوطلب آزمون دکتری با توجه به ۲۴۱ کدرشته امتحانی و تعداد محدود داوطلبان هر کد رشته، بیش از مبلغی است که از داوطلبان این آزمون هنگام ثبت‌نام دریافت می‌شود 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید